Av Liv-Kari Sigerseth
«Hvordan uttrykke tro på en slik måte at Gud ikke blir en abstrakt idé, men som en Gud som er aktiv, relevant og forvandlende? Både for troende og ikke-troende.»
Regner vi med Gud midt imellom oss? Er vi ei Kristus lik kirke hvor vi snakker med hverandre som likeverdige? Hvordan bruker vi vår posisjon og vår makt? Bygger vi oss selv eller bygger vi fellesskapet? Er vi ei kirke for de andre, eller tjener vi kun oss selv og de som står oss aller nærmest? Er fundamentalisme en fare både for konservative og liberale?
I boken «God is indestructible» av Christian A. Schwarz utfordres vi nettopp på disse spørsmålene, og mange flere.https://namunorge.no/butikk/god-is-indestruct
Schwarz lanserer i denne boken 12 responser på hvordan vi kan møte det han tematiserer som kristendommens relevanskrise.
Noe av det jeg erfarer som viktigst fra denne boken til Christian A Schwarz er at vår,- og kommende generasjoner, har behov for ei kirke med troende mennesker som er villig til å la seg bevege av Guds kraft, være i stadig vekst, være villig til å leve med Bibelen, bli formet, utfordret, bekreftet og korrigert av Bibelen uavhengig av teologisk bakgrunn, gi rom for åpne samtaler, viser at Gud er midt i mellom oss, synlig og usynlig, lære videre om Guds energi slik at nye mennesker kan erfare Gud som skaper og som en personlig Gud. En Kirke som formidler Guds kjærlighet og fremelsker livsnære, himmelvendte, modne, ansvarsfulle og bærekraftige fellesskap av troende og søkende mennesker, som står fast og setter føttene våre på stødig grunn også i en turbulent verden.
Hvordan uttrykke tro på en slik måte at Gud ikke blir en abstrakt idé, men som en Gud som er aktiv, relevant og forvandlende, både for troende og ikke-troende?
Jeg ser at mye god tenkning og mye godt arbeid er i gang i mange menigheter og forsamlinger i møte med disse utfordringene, men jeg tror vi kan frigjøre mye energi ved å ta oss tid til å lytte til Schwarz´ tanker og forskning, både i møte med eget og andres liv,- og ikke minst som kirke. Kan vi for eksempel legge mer til rette for gode møtepunkter,- og våge å la relasjoner bygges med litt mer senka skuldre, med øyekontakt, som likeverdige, – i samarbeid med Gud,- og ikke på vegne av Ham? Være litt mindre «aktivitetskirke» og litt mer «medvandrerkirke»?
Christian A. Schwarz er grunnlegger og internasjonal leder for Natural Church Development International (NCD). Han regnes som en av verdens fremste når det gjelder menighetsutvikling og personlig utvikling. Han har blant annet det siste tiåret jobbet mye med energibegrepet i Bibelen. Dette for å kunne kommunisere kristen tro med dagens mennesker på et språk de kan relatere til (Jfr bøkene «Gods Energy» vol 1,2 og 3)
Schwarz viser i sin bok, «God is indestructible», til sin forskning på kirker i 86 land verden over, og ca 75.000 menigheter. Den viser at det har skjedd en dramatisk endring i kristendommen og dens opplevde relevans i dagens samfunn. I boken ser Schwarz på hva som har fremprovosert den «relevans-krisen» kirken verden over ser ut til å stå overfor, og han prøver å finne noen nøkler til hvordan vi kan være en god kirke imøte med det han kaller «Kristendom 3.0»
Schwarz erfarer gjennom sin forskning at kirkefremmede mennesker lengter etter å erfare Gud som aktiv, relevant og forvandlende i eget liv og i samfunnet omkring dem. Dessverre erfarer mange noe annet i møte med kirken. «Kirken» er her definert som alle kirker, uavhengig av konfesjon og form. Kirken snakker ikke inn i livene deres på noe nivå, og budskapet når heller ikke hodene, hjertene eller hendene deres.
Schwarz referer til 3 sentrale punkt hos den tyske teologen Dietrich Bonhoeffer som han mener er svært relevante i møte med mennesker i dag. Vi kan regne med Gud i mellom oss, «Gud i vår midte», vi må behandle mennesker som modne og voksne,- ikke ovenfra og ned, og å være en Kristus-lik kirke. Invitere til en likeverdig samtale, med utgangspunkt i «hva kan vi lære av hverandre?». Kirkens oppdrag er 1) å tjene andre, og 2) å tjene sammen med andre, som definerer seg selv utenfor kirken, som ikke troende.
Schwarz skisserer noen mulige måter å forstå relevanskrisen på. Han viser blant annet til at med den økte individualiseringen har åpenheten for åndelighet blitt større, men rommet for en spesifikk trosretning har blitt trangere. Menneskets økende grad til selvbestemmelse, autonomi, har ført til en langt større skepsis enn tidligere til alt som kan «lukte» eneveldig eller paternalistisk.
På vegen fra den helt tidlige kirken (1.0), via segmentering og institusjonalisering (2.0) og til i dag med individualisering og globalisering (3.0) har mye gått tapt. Blant annet mistet kirken viktig innhold i delingen mellom øst – og vestkirken.
En økende polarisering mellom konservative og liberale kristne gjør det krevende å fremstå som trosstyrkende, relevant og kjærlig i møte med trossøkende mennesker.
Christian Schwarz utfordrer oss når han sier: «Kirken trenger langt mer enn en kosmetisk oppgradering. Det Kirken trenger er ikke noe mindre enn en gjenoppdagelse av det kristne DNAet i Skriften. Og dette gjelder helt klart både konservative og liberale grupper» .
Schwarz sier at vi trenger endringer langt utover program, strukturer og aktiviteter. Mange har forsket på sekularisering og relevanskrise, men det ser ikke ut til at noen har sett på kvaliteten i de lokale kirkene i møte med disse problemstillingene.
Fremfor å tenke autonomi eller heteronomi lanserer Schwarz et nytt begrep: Teonomi: Guds energi i oss og mellom oss. «Hva gjør Gud akkurat nå, i meg og gjennom meg?»
Nøkkelen til en åndelig reformasjon er nettopp dette, skriver Schwarz, å kommunisere Guds energi. En nærværende Gud som stadig skaper og virker i oss og mellom oss. Dette sier Schwarz er en bibelsk undervisning og nærmere vår tids behov.
Kirken har ofte en ubalansert forkynnelse i møte med Gud som fullt og helt menneske og samtidig fullt og helt Gud. Forkynnelsen kan derfor oppleves irrelevant for de som definerer seg som ikke-kristne. Ved å ha mer fokus på Guds trancendens, åpnes rommet for samtaler med ikke-troende. Mange ikke-troende erfarer ofte at det er «noe mer» der ute, en ukjent gud. Ved å løfte disse erfaringene, og samtale sammen om dem, kan vi være med å gi innhold til dem: Vi tror at «dette mer» er en Gud som har personlig interesse i oss, for oss, og i historien.
I boken «God is indestructible» utfordres vi til å flytte fokuset utover til det nettverket vi sammen har som kristne, gjennom relasjoner som allerede eksisterer. Slik kan rommet for Guds rikes innflytelse åpnes betraktelig!
Anmeldt / Bok
Christian A. Schwarz
God is indestructible – 12 Responses to the Relevance Crisis of Christianity
Engelsk, 160 sider, innbundet
Utgitt av NCD Media i 2020 (gjort tilgjengelig i Norge av NaMu Norge)
Se mer om boken her: https://namunorge.no/butikk/god-is-indestructible/
Denne anmeldelsen ble først publisert av Dagen på dagen.no: https://www.dagen.no/meninger/kirken-har-ofte-en-ubalansert-forkynnelse/1385381